Pages

1 Nis 2020

Her Aya Bir Film, Bir Kitap ( Bilinmeyen Adanın Öyküsü)




Selamlar
Her ay bir film, bir kitap etkinliği dahilinde mart ayında okuduğumuz kitap, Jose Saramgo’dan Bilinmeyen adanın öyküsü.

Kitap sadece 58 sayfa. Bu kadar dar bir hacimle bu kadar çok şey anlatmasına inanamadım. Şiir gibi edebiyat gibi sözle ifade edilen sanatlar için bir tanım okumuştum. “Sanat az sözle çok şey anlatmaktır” demişti, okuduğum yazar. Bu kitabı okuyunca bu tanım geldi aklıma. Bizim yazarımızda az laf edip, çok şey anlatmış.

Kitabın başında eğer doğru işletilmezse, bürokrasinin nasıl keyfi uygulamalara dönüşeceğine güzel bir eleştiri getirmiş. Ama biz kitaptan anlatılanları sadece devlet olarak değil, kişisel ilişkilerimiz içinde yorumlayabiliriz. Vardır mutlaka çevrenizde sadece talep eden, almaya alışkın, sizin maddi manevi ihtiyaçlarınıza kulak tıkayan, eş dost hısım akraba.
Ben kişisel olarak, talep etmekten nefret ederim. Kızımdan eşimden bile bir şey istemek pek hoşlanmadığım bir şey. Bence insan odur ki, bir problem varsa, hele de o probleme kendisi çözüm olabilecekse, yardım talebi gelmeden, gidebilendir. Yani birileri (bakın birileri diyorum, eş dost akraba bile değil herhangi biri) yardıma ihtiyacı varken, seyretmek, ahlakın düşük olduğunu göstergesidir, bence.
Ama bizim kahraman, arsız, :)) krala karşı, talebinde ısrarlı oldu. Yanlış mı; ben yapamam ama doğru. Çünkü, böyle bencil tipler, yaptıklarından utanmak yerine, kâr sayabiliyorlar. Neyse, işin özeti, başardı, kral onu duymak zorunda kaldı. Bu ısrarlı talebi, ona bir gemi ve bir yoldaş kazandırdı.
Gemiyi limanda başka sorunlar bekliyordu. Fakat kahramanımız yalnız değildi. Gerçi bu defa kadın bakış açısı ile erkek bakış açısnın farklılığı, anlaşmayı zorlaştırdı. İletişim kazaları yaşandı. Ama öykü devam ediyordu. 😊

Dediğim gibi, kitap çok farklı şekillerde yorumlanabilir. Kitabın başka bir yorumu ise şöyle olabilir. Bence bilinmeyen ada, bizim ömrümüz. Önümüzdeki yıllar. Erkek karakter, gelip kralın kapısına dayanıp herkesten farklı davranıp ısrarlı olunca kadının dikkatini çekti. Kraldan gemiyi kaptılar. Yani yuvaları kuruldu. Ama bunlar iki yabancı, iki farklı karakter, aynı gemide birlikte yol alabilecekler mi. İlk sürtüşmeleri yaşandı. Ama erkek çok güzel bir rüya gördü. Belli mi olur belki bilinmeyen adayı bulur adını da mutluluk koyarlar.

Birkaç alıntı;
….çünkü işten evlerine dönen erkekler, midesi olan ve karnını doyurması gereken varlıkların sadece kendileri olduğunu zannederler. ( işte bu benim eşim hahahaha)

Kadın birkaç metre ötesinde uyuyor olsa da adam nasıl ulaşacağını bilemez, oysa ne kolaydır iskele tarafında sancak tarafına geçmek.

…..rıhtıma bir sürü insan çağırıp iyi yolculuklar diletmek gerek. ( düğün şart, düğünsüz olmaz hahahah)

….kendi işleriyle uğraşıyorlarmış, başkalarının işleriyle uğraşmalarına henüz sıra gelmemiş, bunun bir rüya olduğu kesinmiş artık, çünkü gerçek hayatta böyle bir şey görülmemiş.( bu da Saramago’dan herkesi işine burnunu sokan ukalâlara gelsin 😊)

Beğenmek, sahip olmanın en iyi şekli, sahip olmaksa beğenmenin en kötü şekli olsa gerek. (işte budur )

Kendinden dışarı çıkıp kendine bakmadıkça kim olduğunu asla bilemezsın.

Bilinmeyen ada nihayet denize açılmış, kendini aramak amacıyla. 😊

Hepimize bulmak nasip olsun. ( bu da benden gelen bir dua)



Lost in time şal ektedir sevgili deep 😊 o da ilerlemeye çalışıyor. Sevgiler


10 yorum:

ruşyena dedi ki...

Edebiyatın öykü türünü hikaye ile karıştırırız. Oysa dallanıp budaklanan hikayenin tersine, öykü; az sözle çok şey anlatma sanatıdır. Bu kitap da bende bir öykü kitabı olacağı izlenimi yarattı... Dolu dolu, katmanlı, okudukça farklı anlamlara kapı açan, okurunu kazı ustası yapan... Okunmalı o halde... listeme aldım, çok çok teşekkürlerle... alıntılar da ayrıca kulaklara küpelik... okumadan sevdim... Henüz bebek şalın dünyaya gelişini de sevdim... Çabucak bitsin... sahibinin üşüyen omuzlarına sıcacık arkadaş olsun... :) iyi okumalar, örmeler... sevgiler...

mavilaleden dedi ki...

Seveceğini düşünüyorum. Kısa ama ara ara okumalık

Gonca dedi ki...

Sevgili Mavi Lale'den, çok farklı açılardan düşünmüşsün ben biraz sığ düşünmüştüm okurken. Beni aydınlattı yorumun. Ne güzel farklı bakış açısı kazanmak. Teşekkür ediyorum katıldığın ve güzel yorumun için. Yorumlarının her birini ay sonunda benim yazıların altına ekliyorum :)

mavilale dedi ki...

sevgili gonca teşekkür ederim. çok kibarsın. sevgiler

Mor Düşler Kitaplığı dedi ki...

Kitaba farklı bir bakış açısıyla bakmış oldum yorumunuzu okuyunca. Bize eşlik ettiğiniz ve yorumunuz için çok teşekkür ederim. :)

mavilale dedi ki...

sevgili mor düşler kitaplığı teşekkür ederim. büyük keyif alıyorum

Derya dedi ki...

Alıntılardan beni oku dedi resmen kitap Zeynepcim, edineceğim mutlaka. Şalın muhteşem görünüyor, bu tarz birşey başlasam mı diye ikilemdeyim, bir kazak olsun diyorum sonra şala kayıyorum bakalım ne olacak, sevgilerimle :)

deeptone dedi ki...

ha haaaaa adayı ararken lost in time oluyoruz ve şal kullanıyoruz hıhım ha haaa :)

mavilale dedi ki...

deryacım, kitap güzel. çabucak okunuyor. kazağın mevsimi geçiyor, sen şala gel. ))))) sevgiler.

mavilale dedi ki...

ilahi deeppp :)))